Garantie of toch niet…..

Een wat langer verhaal dit keer.

Al een tijdje maakte mijn wasmachine enorme herrie tijdens het centrifugeren. Hij was nog geen 5 jaar oud en ik wist eigenlijk zeker dat ik bij aankoop in 2010 een extra garantietermijn had afgesloten, maar waar had ik de rekening en dit papier toch gelaten. Na diverse keren de mappen met belangrijke papieren doorgespit te hebben vond ik de papieren achter de papieren van de pvc vloer. Ja, ik weet het, dat had ik niet handig opgeborgen. Maar goed, gevonden dus. Vervolgens contact gezocht met de verkoper van de wasmachine, om te vragen hoe we deze uitdaging aan moesten pakken. We moesten zelf het verzoek om reparatie indienen bij Electrolux. Even voor de goede orde. Het is een AEG wasmachine. Zo gezegd zo gedaan. Zowel telefonisch als via de mail laten weten dat het vrijwel zeker kapotte lagers waren.

Een paar dagen later stond er een zeer vriendelijke monteur voor de deur. Hij kwam even kijken wat er mis was. Na ongeveer 15 minuten trok hij de conclusie dat de lagers stuk waren en dat de hele kuip vervangen moest worden. Naïef als ik kennelijk ben dacht ik toch echt dat hij die na onze melding wel bij zich zou hebben, maar helaas.  De monteur schreef keurig een papier met het verzoek tot reparatie en wat het zou gaan kosten. Ja…. Ho eens even, ik heb een verzekering en ik had hem op verzoek van de verkopende partij ingeschakeld. Het bedrag moest betaald worden en dan moest het terug gevorderd worden bij de verkoper. Ik zag die hele bui al hangen. Getouwtrek over of het wel of niet vergoed zou worden. Volgens de monteur moesten dit soort dingen vergoed worden, maar hij was zo vriendelijk om een afspraak te maken die we af konden zeggen als het bedrag toch niet vergoed zou worden.wasmachine

Dus toen, met de bon van de monteur en de andere papieren in de hand, de verkoper gebeld. En ja hoor je kunt het wel raden. Lagers zijn aan slijtage onderhevig en een repararite werd niet vergoed. Nou lekker dan, daar laten we het niet bij zitten. Ik heb alle papieren bij Bert in de hand gegeven (die is wat rustiger dan ik) en hem gevraagd of hij het één en ander eens na wilde bellen.

Zo dus de AEG gebeld met de vraag hoe het zit met de lagers bij onze wasmachine. De lagers vallen normaal gesproken onder de fabrieksgarantie, dus als er een verlengde garantie is vallen ze ook gewoon onder de regeling. Nog maar eens gebeld naar de verkoper. Uiteraard waren zij het hier niet mee eens en hij gaf aan dat wij aanspraak wilden maken op de coulance van het bedrijf. Bert had moeite om zijn boosheid binnen te houden. Hoezo coulance…? We hebben extra garantie gekocht! De verkoper wilde van de AEG een bevestiging dat dit onder de fabrieksgarantie valt en dat het geen slijtage was. Wij moesten dus aan gaan tonen dat we recht hadden op de vergoeding. Normaal doet AEG dat niet zomaar maar in dit geval waren zij net zo verbaasd als wij, en vonden ze het helemaal vreemd dat wij dit dus moesten regelen. Een paar minuten later zat er een keurige mail in de mailbox. Deze mail in combinatie met de rest van de papieren nogmaals gemaild naar de verkoper. Ze konden er nu toch niet meer onderuit.

Inmiddels is er een mail met de bevestiging dat ze de reparatie gaan vergoeden. Het moet eerst voorgeschoten worden.  Hopelijk houden ze zich aan hun woord. Mochten ze dit niet doen dan ben ik blij dat ik een goede rechtsbijstand verzekering heb.

Schandalig toch dit soort zaken…

Groeten,

Carolien.

Share Button

Comments are closed.